Gyermeknevelés
A család értékek mentén nevel. A legfőbb érték az élet, az egészség, az erkölcs, a tisztesség és az olyan akarat szabadsága, mely nem sérti mások szabadságát. Gyermekeink neveléséhez nélkülözhetetlen a közösségi lét, a tisztelet, a természet szeretet, a tudatos – környezettudatos – gondolkodás és cselekvés és a, mértéktartó, takarékos életvitel.Gyermeked, ha van, tudod, miért a "szemed fénye". Ha még nincs, majd át fogod élni, mit is jelent ez a Te számodra. A gyermek nemcsak a családé, a gyermek kissé mindannyiunké, a gyermekteleneké is. Igyekeznünk kell biztonságot és jövőt adnunk nekik, ők fognak idős korunkban biztonságot és értelmet adni a mi életünknek. A gyermeknevelés felelősségteljes, nagy feladat, szép hivatás. Igyekezz minél környezettudatosabbá tenni családod életét, hogy a mintát a gyermekeid szinte az anyatejjel szívják magukba!
-
Mivel Magyarország a világ országainak azon kevesebb, mint tizedéhez tartozik, ahol fogy a népesség, egyszerre kell mindenkinek ismernie a globális népességrobbanás gondját és a helyi, országos közösség fennmaradásának célját. A fogantatás és a megszületett gyermekek felnevelése saját jogod és kötelességed. Tudatosítsd azonban magadban a túlnépesedés problémakörét: mi is annak a világnak a részei vagyunk, mely a Föld 20 százalékán élve a források 80 százalékát használja.
- Olvass utána ökológiai lábnyom témájának is.
- Nem a közösségek egyes intézményeinek vagy létszámának, hanem identitásának és működőképességének fennmaradása a fontos. A közösség mértéke is az ember – nem pedig az egyedszám!
- Ellenőrizd a fenntartható fejlődés definícióját a Lexikonban!
Jó tudni!
A BOCS Alapítvány több évtizede tart a középiskolás korosztálynak egészségügyi, globális nevelési, klímaügyi előadásokat, aktív részvételen alapuló, gondolkodtató foglalkozásokat. Ennek legfontosabb – a fogyó magyarság számára is érvényes - üzenete, hogy felelősséggel vállalt, kívánt gyermekek szülessenek a világra, és hogy őket a lehető leghosszabban anyatejjel táplálják. -
A gyermek a szobatisztaság eléréséig pelenkázásra szorul. A pelenka eldobós változatai a papír és műanyag alapanyaguk, majd a szemétté válásuk miatt okoznak gondot. A régi textilpelenkákat felváltotta a textil nadrágpelenka. Tudjad, textilben is lehet boldog a baba!
- Bátran válassz mosható pelenkát! A mosás környezeti terheit is csökkenteni lehet, erről a Tisztítás fejezetben olvashatsz.
- Az eldobós pelenkák közül keresd a környezetvédelmi minősítéssel bíró termékeket! A jelzésekhez segítséget a Pénz, piac, termék fejezetben találsz.
-
A nulla hulladék megoldás a pelenka nélkül cseperedő kicsi, ami csakis kölcsönös kommunikáción, szoktatáson alapul. A baba csecsemőként leadott finom jelzéseit és a szülők figyelmét, rendszeres és következetes magatartását igényli.
- Nagyon kényelmes megoldás az eldobós pelenka, emiatt nem meglepő, hogy a szülők ráérősebben szoktatják csemetéiket bilire, vécére. Ha eldobós pelenkát használsz, akkor is igyekezz azonnal ráültetni a kicsit valamelyikre, amint érdeklődni kezd iránta, vagy amint kiszámítható a szükség. A gyermekek különbözők, az is lehet, a Tiéd gyorsabban fejlődik, mint anyatársadé.
- Olvass utána a témának az alternatív gyermekhigiénia linken.
Jó tudni!
A háztartási szilárd hulladék körülbelül 4 százalékát az eldobós pelenkák teszik ki. Egy gyermek a szobatisztaság eléréséig 1-1,5 tonna szemetet termel az eldobós pelenkák miatt. Ehhez 2,5 tonnányi fát kellett felhasználni, ami legalább 30 derekas fát jelent. -
Az újszülött legfontosabb tápláléka az anyatej. A szoptatás számtalan előnye között szerepel, hogy ez a legtermészetesebb táplálék a baba számára, védi a gyermek immunrendszerét és elmélyíti az anya-gyermek kapcsolatot.
- Ne félj a szoptatástól, és túl nagy feneket se keríts neki. Működni fog! Természetesen.
- Szoptatással kapcsolatos tanácsokat a körzeti védőnők, a La Leche Liga gyakorló anyukái, tanácsadói tudnak adni. Bátran és időben alakítsd ki a szükséges kapcsolatokat!
- Az anyatejjel kapcsolatban olvashatsz még az Egészség fejezetben is.
-
Minél egyszerűbb és minél kevésbé feldolgozott ételek és italok szerepeljenek a gyermek étlapján!
- Víz, tea, kásaételek, paszírozott gyümölcsök, otthon készült főzelékfélék kiválthatnak sok felesleges csomagolást, szállítást és környezetterhelést.
-
A babakelengye összeállítása érdekében vedd igénybe barátaid, ismerőseid segítségét!
- Kinőtt babaruha, félretett babakocsi, hordozó és autósülés, kiságy, pelenkázó is biztos, hogy beszerezhető informális csatornákon. Ez olcsóbb, és takarékosabb is, mint újat vásárolni mindenből! Látogasd meg a Pénz, piac, termék fejezetet!
- Te magad is légy azok között, akik továbbadják a még jó állapotú és használható baba-mama dolgokat, kinőtt gyermekruhákat, megunt játékokat. Az átadott tárgyak szeretettel kötik össze használóikat.
- Ha olyan családot nem találsz, aki kéri, még mindig megkeresheted az óvodát, a védőnőt, s felajánlhatod a rászorulóknak.
-
Beszélgess, magzattal, kamasszal egyaránt!
- Magzatoddal is tudsz kommunikálni, ha szeretnél mély és erős lelki kapcsolatot kialakítani. Énekléssel, zenével, meditációval, kapcsolatanalízissel is próbálkozz!
- A születés után a legkisebbeknek való a ringató! Keress fel, ha csak lehet, ilyen foglalkozásokat vagy kérdezd a dédit, nagymamit!
- A gyermek életkori igényei szerint mondókákkal, versekkel, gyermekdalokkal, sok-sok mesével tudod a lelki fejlődést, a szókincs gyarapodását, későbbi szövegértését, majdani olvasási igényét megalapozni, alakítani. A kialakult napi rutinba is be lehet építeni a verseket, dalokat, lefekvés előtti időszakra a mese dukál. Természetes környezetükben előforduló állatok, növények gyakran szerepeljenek a mesékben.
- Az állatokhoz, növényekhez való viszony, a velük való bánásmód alapvetően szelíd és barátságos legyen.
- Életkorához illeszkedően a családban cseperedő 2-4 éves gyermekekkel megcsodálhatod, megfigyelheted az élőket. Később, 4-10 évesekkel apró gyűjteményeket készíts, alkossanak, rajzoljanak, fotózzanak!
- 10-14 évesekkel a fizikai környezet változásai és az állatok, növények életjelenségei közötti összefüggésekre koncentrálj, felszíni képződményekkel, kialakulásukkal ismerkedjetek, a táplálékláncra hívd fel a figyelmüket! Hétköznapi, zöldköznapi tevékenységekkel tedd gyakorlativá az elméletet a sütés-főzésen, a kiskert művelésén, a komposztáláson és a háziállat gondozáson keresztül.
- A 14-18 évesekkel a környezet, a gazdaság, a társadalom és az etikus, felelősségteljes döntés kérdésköreit próbáld boncolgatni. Beszélgess minél többet, akár asztalnál, tábortűznél is, de bevásárláskor, helyi termelővel való közös munka során, tévézés alatt, reklámok mellett, számítógépnél. Katasztrófák (tűzesetek, balesetek, havária jellegű környezetszennyezések), hírek okán szinte mindig meg tudják fogalmazni a környezeti okokat és hatásokat. Nyitott szemmel járva minden lehetőséget megragadhatsz, ám figyelj: csak hangos gondolkodás, kérdezés legyen ez, s ne prédikáció. A kamaszok prédikációit annál nagyobb érdeklődéssel kövesd!
- A gyermek is lehet katalizátora a család környezettudatosságának. Fontossá válhat számára akár pedagógusi, akár korcsoporti minta hatására. Segítsd ebben, hiszen számára ez a kitartás és az akarat próbája! Óvodástól, kamasztól tanulni nem szégyen, örülj, ha vele tevékenykedhetsz kupakgyűjtésben, papír válogatásban, közösségi faültetésben, szemétszedéskor vagy az iskola- és óvodaudvar rendbetételében.
Jó tudni!
A pszichológiai kutatások, a kapcsolatanalízis (magzat és anya közötti kommunikáció a születés előtti hónapokban) megerősítik, hogy a kívánt gyermekek kiegyensúlyozottabb, függőséget okozó szereknek ellent mondani tudó kamaszok, egészségesebb személyiségű, boldogabb felnőttek lesznek.

-
A társas készségek, játéktevékenységek és alkalmak kihagyhatatlan elemei a nevelésnek. Légy partner a gyermeked és barátai szervezkedésében, próbáld megteremteni játékaik kereteit.
- Adhatsz a társalgásnak irányt, ha úgy alakul.
- A fiúk valószínűleg inkább a csapatjátékokban, a lányok a drámajátékokban (szerepekben) aktívak. A csapatjátékhoz természetes terepet, a szerepjátékokhoz néhány egyszerű, és természetes alapanyagú kelléket (textilt, övet, szalagot, függönyt) biztosíts!
- Játékszer? Kell valamennyi. Eredendően bármivel tudnak játszani a gyerekek. Próbálj minél inkább természetes alapanyagú játékokat beszerezni. Látogasd meg a Pénz, piac, termék, és a Méltányos fogyasztás fejezeteket!
- A leányok játékszerei a babák és azok kiegészítői. Ezekhez nagy segítséget jelent a soha ki nem merülő rongyos zsák. Gyűjtsd az olyan textileket, melyek még játékra, jelmezkészítésre alkalmasak lehetnek!
- Az építők, az autók és a technikai játékszerek kedvelői inkább a fiúk. Fajátékokat válassz, kevesebb is elég!
- Műanyag nem való a gyerek kezébe! Adj helyette bármi mást, ami természetes!
- A küzdelmesebb gyermekeket nagyon nehéz fegyvertelen, békés életre nevelni. Ha eltökélted magadat, csatlakozz alternatív nevelési közösséghez annak érdekében, hogy gyermekednek olyan társai legyenek, akikkel jól érzi magát, és Te sem idegeskedsz! Enélkül lehetetlen.
- Ha engedsz a harci kedvnek, fakarddal, gyermekeknek való íjjal, leginkább pedig ügyességi játékokkal segíts. Elég nagy és érett legyen (6-7 éves) a gyermek, mire fegyvernek látszó játékokat kap. Teremtsd meg a biztonságos gyakorlás lehetőségét! És mihamarább vidd sportolni!
- Mindenkit érdekel a labda, a karika, az ugrálókötél, a bicikli, no és a logikai játékok sokasága, valamint a könyv. Labdázz, karikázz, ugrálj, biciklizz, fejts rejtvényt úgy, hogy lássa azt a gyerek!
- A szülői minta meghatározó, mint mindig. Olvass Te is szépirodalmat, verseket, természeti könyveket magad örömére is! Gyermekednek is természetes lesz!
- Alkotás és ajándékkészítés kézimunkával - mindig legyen nevelés is! Kicsi kortól kezdve készíts a gyerekkel közösen ajándékokat. Papír, textil, préselt virágok, őszi levelek apró magok, kavicsok, csigaházak és más természeti képződmények adhatnak ihletet, ötletet. Egyszerűség és természetesség a lényeg. Barkácsragasztó és környezetbarát segédanyagok iránt keresd fel a Felújítás fejezetet.
- Újrahasznosítással is számos tárgyat készíthetsz gyermekekkel. Tojástálca, kefíres doboz, aludoboz, üvegpalack számtalan módon új életre kelhet. Bevált módszer a "Hulladékból mást" kiállítások szervezése ovikban, iskolákban. Otthon is próbáld ki!
- Vond be az apróságokat a házimunkába! Bármibe, mindenbe! Nincs kivétel. Ami lenne, az nyilván annyira kockázatos vagy veszélyes, hogy jobb, ha te sem teszed, amíg gyermeket nevelsz. Igaz, ha segítenek, kissé tovább tart a munkád, de ne feledd: ez az ő idejük is!

-
A gyermek bölcsődei, óvodai, iskolai közösségbe kerülésekor találkozik, szembesül a külvilággal. Fontos, hogy ez a külvilág legalább értékrendjében ne legyen ellentétes az otthoni világgal,. Az intézmény megválasztásával befolyásolni tudja a család, milyen közösségi hatások érik csemetéjét. Tartsd szem előtt azt, hogy ezek a hatások erősítsék és ne gyengítsék az otthoni (zöld) mintákat!
- Pedagógusként keresd fel a környezeti nevelők különféle szervezeteit, hogy segítséget kapj, vagy adj; és hogy munkádat mindig elismerő közösséghez tartozz! Látogasd meg a Magyar Környezeti Nevelési Egyesületet (www.mkne.hu)!
- A bölcsődei ellátás a gondozást, az anyai ölelést hivatott pótolni. Ha szükséges bölcsödébe adni a gyermeket, keress olyat, melyet mások is jó szívvel ajánlanak. Fordíts arra is figyelmet, hogy a gyerekek mennyit vannak jó levegőn, táplálkozásukban sok-e gyümölcs, zöldség!
- Az óvodás kor elérésével újabb intézményt kell keresned. Ha választási lehetőséged van, részesítsd előnyben a zöld óvoda vagy a zöldszíves óvodai vagy a Waldorf pedagógiai programot vállaló ovikat. Mindenféle óvoda nevelési programban a lényeg a gyermekközpontúság, a sok mozgás, esetlegesen a hagyományőrzés, az egészséges táplálkozás kell(ene) legyen, függetlenül attól, hogy milyen más különlegességeket (idegen nyelv, képességfejlesztés, sport) ajánl. A lehetőségekről már jó előre tájékozódj!
- Az óvodát a szülő választja, nem a gyermek. Természetesen igyekezni kell az első találkozásokat úgy alakítani, hogy a beilleszkedés barátságos legyen. Ezt (és nem az óvodaválasztást) szolgálhatják a gyerek és óvónő találkozások..
- Ha sikerült óvodát találni, a gyermekkori fejlődés sajátosságai miatt minden esély megvan a beilleszkedésre. Az óvó néni kedvéért mindent meg fog tenni a cseperedő csemete. Ne feledd, az óvodai nevelés a családi megerősítéssel karöltve válik élővé, és viszont!
- Ha ellentét van a gyerekcsapat (és az óvónénik) értékrendje és a család között, az ún. "kettős neveléshez" vezet, és frusztrálja a gyermeked. Ha ezt veszed észre, minél hamarább keress új, megfelelőbb közösséget, vagy tanulj Te új dolgokat az óvodától!
- Az Erdei Óvoda Program szoros kapcsolatot tesz lehetővé az erdővel, az ott élő növényekkel, állatokkal. A gyermekek egész napra vagy a nagyobbak akár 2-3 napra is kimozdulnak otthonukból, s egy új világot fedeznek fel.
- Választási lehetőség szerint keress ökoiskolát az általános, illetve a már középiskolába induló gyermekeddel közösen. A leendő pedagógusok megismerése, az iskola helyi programjának, lehetőségeinek, tevékenységeinek előzetes megismerése mindenképpen szükséges.
- Jó esetben az iskola szervez Erdei Iskolai Programot. Feltétlenül segítsd, támogasd anyagilag is, hogy gyermeked, és a többiek is részt vehessenek rajta.
Jó tudni!
- 2008 végén 206 zöld óvoda működött Magyarországon. A Zöld Óvoda Program szerves részét képezi az Erdei Óvoda Program. Az első minősített Erdei óvoda átadása 2008 októberében volt Somoskőújfalun. Forrás >>
- Tervek szerint 2013-ra 150-160 minősített intézményből álló Erdei Iskola és 25-30 Erdei Óvoda Szolgáltatók hálózata jön létre. Jelenleg a minősített Erdei Iskola Szolgáltatók száma 96, az előminősítetteké 41. A minősítések elbírálását folyamatosan végzi az Erdei Iskola Szolgáltatók Érdekegyeztető Tanácsa. Forrás >>
- 2008-2009-es tanévben 471 ökoiskola működött hazánkban. Az ökoiskola cím azon iskolák legmagasabb szintű állami elismerése, akik mind pedagógiai, mind iskolafejlesztési és intézményvezetési teendőiket a környezeti nevelés és fenntarthatóságra nevelés elvei alapján szervezik, végzik.
- Az ENSZ égisze alatt meghirdetésre került "A tanulás a fenntarthatóságért" évtized a 2005-2014 közötti időszakra. Forrás >>
-
Alsótagozatos gyermek szülőjeként, nagyszülőjeként sokat segíthetsz a környezettudatos nevelésben. Légy partneri viszonyban a pedagógusokkal.
- Ajánld fel szakmai segítségedet, hobbi jártasságod (madarász, kertész, túrázás, hagyományőrzés, kézműveskedés, egészséges életmód stb.)!
- A gyerekek számára szervezz ismerőseiddel kerti pikniket, vagy otthoni kiállítást! Mutasd be, amire büszke vagy (kézműves szakmai fortélyok, komposztálás, kerti tó, állattartás, biokert, gyógynövények stb.)!
- Kertészként alkalmanként, egészségnapra, ünnepekre saját terménnyel lepd meg az osztályt! Alma, szőlő, must, lekvár, épp, ami van. Nagy lesz az öröm, meglátod!
- Madarászként, túrázásra, madárlesre vidd el őket!
- Ajándékkészítésben, dekorációk készítésekor (karácsonykor, húsvét előtt) a kézműves tudásod jöhet jól.
- Ha olyan helyen dolgozol, ahol még mindig nincs papírgyűjtő, gondoskodj tárolóhelyről! Jól jöhet a gyűjtött papír az iskolai papírgyűjtéskor.

-
Felsőtagozatos gyermek szülője, nagyszülője szakmai vagy foglalkozásbeli érdeklődést kelthet a gyerekekben, természetesen figyelve az egészségvédelmi és környezetvédelmi szempontokra.
- Bármi is a foglalkozásod, biztosan van környezetvédelmi eleme. Mutasd ezt be – tudásának megfelelő szinten – gyermekednek, társainak!
- Környezetvédelmi, zöld jeles napokon témanapot, témahetet szoktak szervezni az iskolák. Saját magadat vagy ismeretségi körödből érkező szakembert ajánlj előadónak, segítőnek!
- Az iskolákban (az ökoiskolákban különösen) mindig megülik a zöld jeles napokat (például a Víz világnapja, a Föld napja, a Madarak és fák napja, a Takarítási Világnap). Gondold végig, tudsz-e ezekhez segítséget adni. A Zöld Akció és a Szabadidő fejezetet is nézd meg!
- Segítsd az iskolát hasznos kapcsolatok kiépítésében! Keress civil környezetvédőket, vagy természetvédő adományozó cégeket!
-
Családi program? Minden egyes gyermeked érdeklődése mentén szervezz legalább egyszer szabadidős vagy ismeretterjesztő programokat az egész család számára. Van úgy, hogy a gyermek házi feladata adja (levélgyűjtemény, kőzetgyűjtemény) a legjobb ötleteket.
- Ősszel és tavasszal irány a közeli természet, saját kiskert!
- Télen ismerkedjetek a közeli múzeumokkal, csillagvizsgálóval, ásványbörzékkel, legyen színházi bérletetek!
- A nyár lehet az országjárásé. Várak, romok, tájházak, skanzenek felkeresése biciklivel, tömegközlekedéssel, kisvasúttal; ez az igazi zöld kaland!
- Középiskolás gyermeked már jobban figyel az általa csodált sztárra, vagy a neki tetsző zenei kultúrára, a kortársaira, mint a szüleire. Fontos, hogy példaképnek alkalmas felnőttel személyesen is találkozzon! Feltétlen engedd táborokba eljutni (fafaragó, íjász, lovas, nyelvi, környezetvédelmi stb.), sportrendezvényekre járni, csapatjátékosként sportolni, kézügyességet, szakmai fogásokat elsajátítani!
- További ötletekért keresd a Szabadidő fejezetet.
- Nyári táborozások, nomád sátorozás, madarász programok, vízitúrák, hegymászó vagy barlangtúrák olyan különleges programok, amit a család csak ritkán tud biztosítani a gyerekeknek. Fogj össze több családot, szervezzétek együtt a nyári programot.
- Családi összetartás kirepülőfélben lévő fiatalokkal? Ha egy utolsó közös családi kenutúrán vagy bringaúton sötétben maradtok, és csak két lámpátok van, biztosan emlékezetes marad a családi megoldás.